motor jogsi motorjogsi kezdőmocis geekember

A rutinpálya veszélyei és szépségei, avagy plusz órákat vettem, amiket a gyakorlómotorom és egy bója bánt!

 

Előzmények:
1. bejegyzés: Megszerzem a motorjogsit!
2. bejegyzés: Meglepi a KRESZ vizsgán
3. bejegyzés: Kalandok a tanpályán

Rutinpálya - Part II

Legutóbb ott tartottunk, hogy az eredeti árban foglalt gyakorlati alkalmat (1 alkalom, 2 óra) levezettem, és meg is kaptam a vizsgaidőpontomat. Igen ám, de még egyáltalán nem éreztem úgy, hogy két óra alatt megtanultam volna motorozni, így plusz időpontot kértem plusz pénzért.

A második rutinpályás alkalommal már nem voltam olyan megszeppent, mint elsőre, és kikérdeztem az oktatót, hogy is lesz, mi is lesz pontosan. Elmondta, hogy majd a vizsga előtti napon megyek forgalomba gyakorolni. Remek, de még a pályát sem tudom igazán, egyáltalán lesz a vizsgán rutinpálya, vagy csak a forgalom? Természetesen lesz, itt kezdünk, motorellenőrzés, két pályafeladat, és aztán forgalom. No akkor legyen szíves megmutatni a motorellenőrzést, mert az első alkalommal ugyan láttam, de fel nem fogtam.

Nagyon egyszerű! Rendszámtábla, gumikat meg kell nézni, így meg így, a kormányt így megráncigálni, a világító- és fényjelző berendezéseket ellenőrzöd, meg a fékeket, így. (Ennél sokkal több mindent kell ellenőrizni alapjáraton, de az A1(B) kategóriánál csak ennyit, legalábbis így emlékszem, de rákérdezek majd még). No remek, akkor ez is megvan, jöhet a híres-hírhedt 2-es és 3-as feladat, amik a vizsgán is lesznek!

A 2-es nem más, mint elindulás, rögtön egy bal kanyar, aztán szlalom, két jobb kanyar, majd vissza szlalom:

motor jogsi motorjogsi kezdőmocis geekember

Elsőként a 2-es gyakorlatra feküdtem rá, mivel a balra és jobbra kanyarodást nem éreztem még magaménak. Nem véletlenül! Történt ugyanis, hogy épp a pálya eleji bal kanyarban voltam, amikor hallottam egy jó nagy csattanást. Felnéztem, láttam hogy egy kolléga épp eldőlt egy helyben. Mit csinál ilyenkor egy ügyes ember? Kanyarodik tovább, aztán folytatja a feladatot. Mit csináltam én? Izomból behúztam az első féket, a kormány kifordult balra, és elkezdett dőlni a motor. Szerencsére a lábaimat időben leraktam, szóval én nem, „csak” a motor dőlt el.

Egyébként nem történt semmi para, felkaptam a kétkerekűt, kigurultam, és beálltam a sorba a következő körre. De akkor is! Mennyire amatőr voltam már?! Szerencsére az egy helyben eldőlő tanulótársnak sem lett baja, még mondtam is neki, hogy szimpátiaestem vele, aztán folytattuk a gyakorlást. Mivel a 3-as feladatot csak egyszer-kétszer próbáltam meg, ezért úgy döntöttem, újabb plusz órákat kérek, amikre 1 héttel később sor is került!

Rutinpálya - Part III

A 3-as feladat sem piskóta, itt fel kell gyorsítani 40 km/h-ra, és fékezés nélkül kikerülni egy bóját (a bója után már lehet lassítani), aztán megfordulni, ismét felgyorsítani 40 km/h-ra, és teljesen megállni egy adott hosszúságú szakaszon, lényegében vészfékezni:

motor jogsi motorjogsi kezdőmocis geekember

A bója kikerülésével nem volt gond, ám visszafelé a felgyorsítás utáni vészfékezéssel már igen. Ha emlékeztek még, legelső alkalommal rátapostam a hátsó fékre, aminek az lett az eredménye, hogy meg tudtam állni az adott szakaszon, de csalinkázott a motor hátulja, és csúszott a kerék. A vizsgán ez instant bukó, még szerencse, hogy egy diáktárs már akkor jelezte, hogy itt viszont az első féket is használjam bizalommal.

Ebből kiindulva most már mindkét fékkel lassítottam, ám valamiért még így is többször füstölt a gumi, és csúszott a hátulja, amit az oktató is szóvá tett. Mondtam, hogy igen, tudom én, hogy az első féket is használnom kell, de mégis ez a helyzet. Arra jutottunk, hogy valószínűleg nem elég erősen húzom be az elsőt, és/vagy túl erősen nyomom le a hátsót. Szóval ezt gyakorolgattam mindaddig, amíg úgy ítéltem meg: most már nem lehet probléma.

Közben viszont képzeljétek el, a bóját, amit fékezés nélkül ki kell kerülni, az egyik körben egész egyszerűen ledaráltam! Jól meg is ijedtem közben: ez az a tipikus útmunkálatos/VLC-s bója, és amikor áthajtottam rajta, azt hittem hatalmasat fogok esni… viszont a motor ment tovább, mintha mi sem történt volna. No ekkor esett le, hogy ezek a bóják nem műanyagból vannak, hanem gumiból! HÁLA AZ ÉGNEK!

0:59-től a 2-es, 2:26-tól a 3-as feladatot láthatjátok:

Ezek után szerencsére már nem volt gond a bójával, mindig ki tudtam kerülni, és 10-ből 8x kicsúszás nélkül meg tudtam állni a gyorsítás után. Ezzel a végére értünk rutinpályás kalandjaimnak, a következő alkalommal a forgalmi gyakorlat következik (aztán egy napra rá a vizsga!), szurkoljatok, hogy túléljem!