motor jogsi vezetés kezdő mocis reblog

"Ültél már motoron?" - tette fel a beugratós kérdést az oktató életem első motoros gyakorlatán. No de ne guruljunk ennyire előre!

 

Előzmények:
1. bejegyzés: Megszerzem a motorjogsit!
2. bejegyzés: Meglepi a KRESZ vizsgán

A sikeres KRESZ vizsga után nem volt más hátra, mint időpontot szerezni a gyakorlati oktatásra. De hogy is kell ezt, hol is kell ezt? Ja igen, megvan, korábban mondták az autósiskolában: az e-Titánban ki kell választanom egy mestert a megadott oktatók közül, aztán hívjam fel, mikorra lenne időpont. A rendszer egy darab oktatót dobott ki, így annak rendje és módja szerint kiválasztottam és véglegesítettem, ám sem e-mail cím, sem telefonszám nem szerepelt az adatai között.

No akkor írjunk egy e-mailt az autósiskolának, hogy mi a teendő ilyenkor. A válasz pár órán belül meg is érkezett: kapok az autósiskola ügyfélkapujához egy belépési kódot, és itt lesznek időpontok, amikre jelentkezni lehet. Ez jól hangzik, ide azzal a kóddal! Nem sokkal később meg is jött, beléptem, és RENGETEG időpont tárult szemeim elé, ám mindegyiknél halvány, kattinthatatlan gomb szerepelt, „inaktív” felirattal. A leírásból pedig kiderült, hogy „Amelyik időpontnak a gombja halvány az jelenleg még inaktív.” Hmm.

Este lett és reggel, én pár óránként néztem az oldalt, mivel attól féltem, amikor aktiválódnak az időpontok, pikkpakk be is telnek majd, de csak nem történt változás. Másnap délután aztán felhívtam a vezető oktatót, hogy jó napot, xy vagyok, működik a belépés, viszont mindegyik időpont inaktív, és nem szeretnék lemaradni. Mondta, hogy persze, semmi gond, a jelentkezést csak telefonon lehet intézni, mert a jelentkezési felület nem működik…

DE AKKOR MIÉRT NINCS KIÍRVA, VAGY SZÓLT RÓLA VALAKI?!

– tört fel belőlem a néma kiáltás, majd megbeszéltük, mikorra van még hely, és beregisztrált.

motor jogsi vezetés kezdő mocis reblog

Motorra csak akkor engednek, ha van bokát elfedő, magas szárú lábbeli és hosszúnadrág. Ezekkel szerencsére már rendelkeztem, bukósisakot, kesztyűt, protektoros kabátot és protektorokat pedig ott adnak kölcsön, szóval jó voltam. Biztos ami biztos vettem egy pár motoros kesztyűt, üres kézzel csak nem mehetek oda! Apropó üres kéz: vinni kellett a második adag pénzt, ami a rutinpályás oktatást, a forgalmi oktatást, és a forgalmi vizsgát foglalta magában.

Eljött a nagy nap, megérkeztem a tanpályára, az idő is remek volt, mehet a tuti!
-    Szia, neved?
-    Sziasztok, XY vagyok.
-    Hoztál pénzt?
-    Igen, itt van.
-    Milyen kategória?
-    A1 B-s jogsival.
-    Kapsz vizsgaidőpontot, május 26. szombat jó?
-    Őőő azt hiszem igen.
-    Rendben, öltözz be!
-    Megvagyok.
-    [Odasétál egy régebbi típushoz, majd ráül] Ültél már motoron?
-    Kétszer, de jó régen.
-    Na jól van, ez itt a kuplung, így váltasz, itt lent van az egyes, ez meg már a kettes. Ez a gázkar, itt az első fék, de ezt felejtsd is el, itt meg a hátsó fék. Menni fog?
-    Őőő, igen…? 
-    Na akkor gyakorolgassál egy kicsit arrafelé! [Otthagy a motorral]

Mindössze néhány kérdésem maradt megválaszolatlanul pl. olyan apróságok, hogy hogyan induljak el, hogy ne fulladjak le, mikor váltsak, fékezés közben kell-e visszaváltani, mire érdemes még odafigyelni, mik a gyakori hibák, stb. No sebaj, megoldom én okosba, nem vagyok egy elveszett gyerek!

Mondanom sem kell, párszor lefulladtam, de aztán kezdtem ráérezni a dologra, pontosabban arra a részére, kb. hol fog a kuplung, hogyan kell felváltani és egyenesen menni, aztán hátsó fékezni. Az elindulás esetleges volt, kanyarodni sem sokat kanyarodtam, üresbe szinte egyszer sem tudtam tenni, mert vagy 1-esbe, vagy 2-esbe ugrott, de jól elvoltam. Közben mellettem meg a tényleges gyakorlópályán szlalomoztak a tanuló kollégák, meg felgyorsultak, hirtelen fékeztek, csináltak mindenféle csudálatos dolgot.

motor jogsi vezetés kezdő mocis reblog

Az egyik oda-vissza köröm után mellém szegődött a Mester, és mondta, hogy gyakoroljam a kis ívben való kanyarodást, balra is, meg jobbra is, van erre egy külön hely, aztán jelentkezzek nála. Odagurultam, és elkezdtem gyakorolni, egy idő után pedig úgy ítéltem meg, hogy ezzel meg is lennék. Jelentkeztem nála, hogy megvagyok. Mondta, hogy akkor kövessem az előttem haladót, jöhet a szlalomgyakorlat a pályán, és szorosan menjek amögött, aki előttem van.

Hát, mivel az elindulás ekkor még nem volt erősségem, azon nyomban le is fulladtam, mondta, hogy hát ezért kellett volna begyakorolni, de hiába mondtam, hogy a kanyarodást be is gyakoroltam, elterelte a figyelmünket a tény, hogy még ő sem tudta újra beindítani a motort. No, első gyakorló motorom kilehelte a lelkét, pontosabban az akksija, úgyhogy át kellett pattannom egy másikra. Ennek viszont az alapjárata sem stimmelt (ekkor még nem tudtam, hogy ezt lehet állítani!), meg a kuplungja is tök máshol fogott, szóval ezzel meg elindulni ugyan el tudtam, de kanyarodni meg nem.

Visszamentem a felfestett körökhöz gyakorolni, de vagy túl gyorsan ment alapjáraton, vagy rázott, vagy túlságosan lelassult, amikor behúztam a kuplungot, szóval szenvedtem vele rendesen, de azért becsülettel próbálkoztam. A trükkös rész, amikor elindul az ember a pálya elején, hogy rögtön csinálni kell egy bal kanyart, (ezzel voltak nálam problémák), aztán egy kis szlalom (ez ment szerencsére), a végén megint körözés, de ezúttal jobbra, és vissza szlalom. Ezzel elvoltam, kb. minden kanyarban letéve a lábam, mert valahogy ezzel a pöfögő szörnyeteggel csak nem sikerült megbarátkoznunk. 

motor jogsi vezetés kezdő mocis reblog

Gondoltam akkor nézzük meg a gyorsulós feladatot is, amiből annyit láttam, hogy rágyorsítanak, fékezés nélkül kikerülnek egy bóját, utána lelassítanak, megfordulnak, visszafelé is gyorsítanak, és egy adott hosszúságú szakaszon nullára lefékeznek. Én jó diák módjára, elfelejtve az első féket, izomból rátapostam a hátsó fékre amikor nullára kellett lefékezni, csikorgott a gumi, meg ringott is a motor hátulja rendesen, de kiegyensúlyoztam, nem volt gond.

Aztán egy tanuló kolléga szólt, hogy ennél a feladatnál használni kell az első féket is, mert ha a kettőt egyszerre használja az ember, akkor tud könnyen és egyszerűen lelassítani. Áhhhá, köszönöm szépen a tippet! És valóban, így már csikorgás és ringás nélkül is le tudtam lassítani.

DE JÓ LETT VOLNA HA ERRE ESETLEG MEGTANÍT VALAKI...!

Aztán egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy rajtam kívül mindenki tolja a motorját, még ekkor sem sejtettem, hogy ezt bizony nekem is kéne csinálnom, utána is csak azért álltam meg, mert szóltak, hogy hahó, letelt az idő, most átvesszük a műszaki részt. Innye, hát olyan is van?! Én érdeklődően figyeltem, amíg a többiek elmondták, mit és hogyan kell ellenőrizni a motorokon, sőt egy papírkát is kaptunk, amin nagyvonalakban rajta van minden info.

Levetettem a kölcsöncuccokat magamról, megköszöntem a lehetőséget, kérdeztem, hogy jövő hétre tudok-e kérni időpontot, mondták, hogy azt majd telefonon kell a következő hét folyamán. Hát jó, ezen ne múljék. Pár nappal később hívtam a Mestert, és kérdeztem, mikor mehetek legközelebb. Hát az árban ennyi volt a rutinpályázás, majd a vizsga előtt 1 nappal megyünk forgalomba. Mondom az nekem annyira nem jó, szeretnék plusz órát venni a rutinpályán, mert nem gondolom, hogy ennyi elég lett volna. Természetesen, 9 ezer forint lesz a 2 óra, pénteken keressem a pályán ekkor és ekkor xy-t.

Így is tettem, ám a második alkalommal már el is dőlt a motorom...

Folytatása következik!
 

1. fejezet: Megszerzem a motorjogsit!

2. fejezet: Meglepi a KRESZ vizsgán